VARFÖR JAG

Min framtid: Det börjar med att jag går ut med IG i varenda ämne. Hela skoltiden skiter sig. Efter ett tag tröttnar jag så mycket, så jag super mig full. Struntar fullständigt i utbildning, istället sitter jag på en parkbänk och stirrar upp i himlen. Familjen har jag förlorat, för längesen. Min mamma fick nog av mig, så hon skickade iväg mig till norge där jag fick bo med min pappa. Bodde inte där så länge, för han tröttnade också på mig. Han slängde ut mig och jag åkte tillbaka till sverige igen. Här i sverige hände ingenting alls. Jag hade varken vännerna eller familjen kvar. Alla var borta. Alla avskydde mig. Jag orkade inte med smärtan, orkade inte med allt slit. Istället söp jag mig bara full varenda dag, varenda natt. Droger tog jag dessutom. Ingen kunde stoppa mig. Jag skapade mig en egen verklighet. En egen sanning. Mitt tidigare liv bestod utav lögner. En jävla massa lögner. Jag vågade inte berätta någonting, för jag var så rädd. Sagan slutar med att jag dör på överdos. Alltså, inget lycklig slut på mitt liv.

Då tänker väl folk "Ja, med den inställningen kommer inte bruden särskilt långt.". Nej men tala då om för mig, vilket inställning ska jag ha då? Man kan ju inte ha alldeles för höga förväntningar. Okej, jo hej jag ska bli miljonär och leva ett riktigt bra liv. Nej, för jag vet ju att det inte är så! Ni kan även tro att jag överdriver lite när jag skrev om min framtid. Men se er omkring, hur många är det inte som får en sån framtid? Dagligen ser jag en massa knarkare och alkoholister som söker kontakt med folk, men ingen bryr sig. Alla bara ignorerar. Så risken finns faktiskt, egentligen för alla. Och nej jag vet att jag inte kommer långt med den inställningen jag har just nu. Men säg till mig hur jag ska tänka. Det är ju det jag behöver hjälp med! Inställningen. Viljan. Modet. Mitt liv kommer ju defenitivt inte bli bättre om jag inte redan nu börjar tänka framåt. För det jag gör just nu är att älta saker som hänt för flera år sedan. Sitter på dagarna och tänker tillbaka på alla minnen. De obehagliga känslorna. Jag tänker alltid så djupt, och det är det som gör att jag får dom här helvetes självmordstankarna som jag vill ha bort nu med en gång. Andra människor tänker "Nu har vi prov tills imorgon, jag ska plugga.". Själv tänker jag bara "Vi har prov imorgon. Varför ska jag plugga? Varför pluggar man egentligen? Man dör ju inte av att strunta i ett prov. Vad fan är ett prov för något? Vad är skolan för påhitt? Vad är kunskap för något? Vad är livet för något? Äsch, jag skiter i det här jävla provet.".
Jag vill bara vara som alla andra. Normala. Vill inte ständigt skapa en massa problem och hela tiden göra min pappa förbannad på mig. Vill inte ha dom här tankarna i huvudet. Jag vill fixa skolan galant, som alla andra. Jag vill må bra. Jag vill inte ha det såhär längre. Det funkar inte. Det går inte.
Jag orkar inte!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du, det är inte du som har misslyckats, det är din pappa. Jag tror du behöver ge någon en chans att hjälpa dig och det är inte lätt när man blivit sviken som du, som du själv säger, vem kan man lita på?



Det som syns direkt är att du är en tänkande människa. Du har mycket inombords som behöver komma ut. Du har ett bra språk och ett analytiskt tänkande.



Beroende på vad du känner att du klarar kan du kanske få anpassad studiegång? Läsa ett ämne i taget för att det ska bli lättare? Börja med exempelvis svenska som du verkar vara väldigt bra på.



Minnen från barndomen kommer alltid att finnas kvar, vilket jag är ett ypperligt exempel på...ler snett...det du behöver hjälp med är kanske att hantera de känslor som minnena väcker hos dig?



Försök att plocka fram det du är bra på, du tänker redan nu på ett sätt som gör att jag tror du klarar dig. Du har en gnista i dig som vill ut och visa världen så fel de har i sin inställning till dig.



Med risk för att låta ännu mer "pekpinnig" sök hjälp, skolan har en skyldighet att hjälpa dig. Tråkigt nog är inte jag rätt person att komma med pekpinnar eftersom jag själv tagit så många år på mig innan jag ger samhället en chans.

2010-11-23 @ 00:16:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0